Taşıt Elemanlarının Yapısal Optimizasyon Teknikleri ile Optimum Tasarımı, sayfa: 319-323

Ali Rıza YILDIZ

Özet


Otomotiv endüstrisinde optimum ürünlerin geliştirmesi süreci ürün maliyeti üzerinde önemli etkiye sahiptir. Bu nedenle, ürün tasarım sürecinde, optimum tasarımın elde edilmesi gerekmektedir. Optimizasyon çalışmaları sırasında seçilecek yöntem optimum tasarıma ulaşmada en önemli unsurlardan birisidir. Bu bağlamda optimum noktaya hızlı ve doğru şekilde yakınsayan yöntemlerin seçimi çok önemlidir. Bu çalışmada otomobillerin ön süspansiyon sisteminde kullanılan salıncak kolunun, sırasıyla topoloji ve şekil optimizasyonu yapılarak optimum boyutları bulunmuştur. Bu çalışmada şekil optimizasyonu için yeni geliştirilen interior arama algoritması literatürde ilk defa optimum ürün tasarımı sürecinde kullanılmıştır.


Anahtar Kelimeler


Topoloji optimizasyonu, Şekil Optimizasyonu, Taşıt Salıncak Kolu, Interior arama Algoritması

Referanslar


Yıldız, A.R., Solanki, K. ‘’Multi-Objective Optimization Of Vehicle Crashworthiness Using A New Particle Swarm Based Approach’’, International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 59(1-4): 367-376, (2012).

Yıldız, A.R., Saitou, K. ‘’Topology Synthesis Of Multi-Component Structural Assemblies in Continuum Domains’’, Transactions Of Asme, Journal Of Mechanical Design, 133(1): 011008-1– 011008-9, (2011).

Bureerat, S., Limtragool, J., ‘’Performance Enhancement Of Evolutionary Search for Structural Topology Optimisation’’, Finite Elements in Analysis and Design, 42(6), Pp.547-566, (2006).

Yıldız, B.S., Lekesiz, H., Yıldız A.R., ‘’Structural design of vehicle components using gravitational search and charged system search algorithms’’, Materials Testing, 58:79-81, (2016).

Karagöz, S., Yildiz, A.R. ‘’A comparison of recent metaheuristic algorithms for crashworthiness optimisation of vehicle thin-walled tubes considering sheet metal forming effects’’, International Journal of Vehicle Design, 73:179-188, (2017).

Pholdee, N., Bureerat, S., Yıldız, A.R. ‘’Design of steel frames using ant colony optimization’’, International Journal of Vehicle Design,73:20-53, (2017).

Yıldız, B.S., Lekesiz, H ‘’ Fatigue-based structural optimisation of vehicle components’’, International Journal of Vehicle Design, 73:54-62, (2017).

Yıldız, B.S. ‘’Artificial İmmune System for Multi-Objective Design Optimization of Composite Structures’’, Engineering Applications of Artificial Intelligence, 21:1416–1429, (2008).

Yıldız, A.R., ‘’A comparative investigation of eight recent population-based optimization algorithms for mechanical and structural design problems’’, International Journal of Vehicle Design, 73: 208-218, (2017).

Yıldız, A.R., ‘’A New Design Optimization Framework Based On İmmune Algorithm And Taguchi Method’’, Computers in Industry, 60(8):613-620, (2009).

Yıldız, A.R., Hybrid Taguchi-Harmony Search Algorithm For Solving Engineering Optimization Problems, International Journal Of Industrial Engineering Theory, Applications and Practice, 15(3): 286-293, (2008).

Yıldız, A.R., A Novel Particle Swarm Optimization Approach for Product Design and Manufacturing, International Journal of Advance Manufacturing Technology, 40:617-628, (2009).

Yıldız, A.R., ‘’A Novel Hybrid İmmune Algorithm for Global Optimization in Design and Manufacturing’’, Robotic And Computer Integrated Manufacturing, 25:261-270, (2009).

Gandomi, A.H. ‘Interior search algorithm (ISA): a novel approach for global optimization’, ISA Transactions, 53:1168–1183, (2014).

Bendsoe M.P. and Kikuchi, N. ‘’Generating optimal topologies in structural design using a homogenization method’’, Computational Methods Application Mechanics Engineering, 71, 197-24, (1988).

R.J. Yang ve C.H. Chuang, ‘’Optimal topology design using lineer programming’’, Structural Optimization, 68:265-290, (1993).


Tam Metin: PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.



Politeknik Dergisi © 2014

P-ISSN 1302-0900    E-ISSN 2147-9429